21 oktober 2006

Hotelläventyr

Just nu spenderar jag några dagar i ett regntugnt Jönköping, på sverigeturne med dansföreställningen Stella och Elvis. Jönköping är värsta fina staden! Här skulle jag kunna tänka mig att bo. Men det var ännu vackrare när vi passerade här i augusti och solen gick ned bortom piren.

I går natt fick jag ofrivilligt herrbesök på hotellrummet. En överförfriskad medelålders man gick in i mitt rum nar jag låg och sov. Han var helt okontaktbar och ropade "hallå, hallå..." Hela tiden. Jag forsökte tilltala honom och säga att han kommit fel, men han fortsatte sitt hallåande, och lade huvudet mot min säng. Helt absurt! Jag sa att han kommit fel och att han skulle gå ut, men utan reaktion. Efter några minuter vaknade han till och insåg att det var konstigt att han kommit in i mitt rum. Han förstod inte hur det hade gått till. Jag förklarade att det antagligen var för att jag inte hade låst dörren ordentligt och for att han var full. Men det ville han inte gå med på. Nehejdå, han var inte full, bara glad... Jag försökte lyfta upp honom för att han skulle ta sig ut ur rummet, men det gick inte så bra för han var tung och inte så samarbetsvillig. Till slut gick han ut självmant. Jag skyndade mig att låsa dörren. Jag hörde hur han strövade runt dar ute i korridoren, och efter ett tag kände han på min dörr igen, men då var den ju låst. Till slut hörde jag ett klirr som av en stor nyckelknippa. Kanske var det hotellpersonalen som låste upp hans rum....

Nu ska jag gå till kulturhuset dar vi spelar. Tyvärr har vi tuff konkurrens i eftermiddag av "Anki och Pytte" som spelar för utsålt hus pa Jönkopings teater. Men vad är en Anka och en buktalare mot en återuppstånden Elvis Presley??

Inga kommentarer: